5 bud på hvordan du kan forberede familien til en vegansk livsstil

Nu har jeg et par gange fået samme spørgsmål: “Hvad gør jeg med familien hvis jeg bliver veganer, hvordan skal jeg løse det, når familien ikke vil være med?” Spørgsmålet kommer oftest fra kvinder der har et ønske om at blive veganere, men de kan ikke gennemskue hvordan de skal få familien med på den nye livsstil.

Men behøver familien egentlig også det – skal det være alt eller intet?  Selvfølgelig er det nemmere når hele familien er med på ideen, men det kan godt lade sig gøre at leve som ene veganer i familien.  Men derfor synes jeg alligevel at jeg  fortælle dig lidt om – og give dig ideer til hvad du kan gøre hvis du gerne vil samle hele familien om de veganske gryder.

Det kan være svært at få resten af husstanden til at omfavne den veganske livsstil, det kan ofte virke skræmmende at komme uf af  sin comfort zone og over på den anden side. Børnene er kræsene, din mand er en kød-og-kartofler mand, og du sidder fast i midten.
Men hold fast. Det er ikke umuligt.

Jeg kommer her med 5 bud på hvordan du kan forberede familien på en vegansk livsstil:

1.  Jeg ved, at der er mange mennesker derude, som synes at det lyder ulækkert med kød og oste erstatninger, og jeg vil da også sige, at man skal begrænse indtaget af forarbejdet mad, det er altid sundere at lave sin mad fra bunden og bruge de naturlige råvarer, men vi kan alle sammen have travlt, så i en snæver vending kan det være ok. Men for dine ikke-veganske kære kan det være det perfekte “overgangsmad”. Et par dage om ugen kan du bytte almindeligt kød ud med ting som plantefars eller soya produkter. Vis din familie, at der er alternative muligheder for kød og mejeri som også smager godt. 

2.  En af de bedste måder du kan omvende dine børn eller ægtefælle på er at lave veganske versioner af deres yndlingsretter.  Pizza, hotdogs eller spaghetti kan måske gøre tricket.

Få opskriften på pizza her

 

Få opskriften på Hotdogs her

 

Få opskriften på spaghetti bolognese her

Når de først indser, at de stadig kan få deres ynglings mad i en plantebaseret udgave vil de begynde at indse at man ikke giver afkald på noget ved at blive veganer.

3.  Alle kan lide at have muligheder og når børn føler at de er en del af beslutningsprocessen, vil de være meget mere åbne for at spise vegansk. Så lav en masse forskellige små smagsprøver. Køb flere forskellige grøntsager, frugter, brød, mærker af ikke-mejeriprodukter, veganske oste, sojapølser, plantefars,  lav diverse pateer og hjemmelavede  snacks.  Anret retterne i små skåle og lad familien smage på alle  de de små lækre smagsprøver du har lavet. Jeg er sikker på at alle vil finde frem til deres nye ynglings mad eller ret på den måde.
Få meget mere inspiration til opskrifter her.

4. Hvis du vil være veganer og have din familie med om bord skal der nogengange mere til end blot salt og peber. I mit køkken har jeg altid cayennepeber, karry, basilikum, chiliflager, koriander og mange andre forskellige krydderier. Krydderier er utrolig nyttige når man laver saucer, supper, marinerende tofu eller bare en avocadomad. Der skal være smag i dine retter, så start med at eksperimentere med dem. Det er ingen videnskab,  prøv forskellige ting og find frem til den smag din familie bedst kan lide.

5. Mange mennesker har set dokumentarer som “Forks Over Knives” , “Sick, Fat and nearly Dead” eller “Cowspiracy” på Netflix for derefter straks at proklamerer at nu vil de være veganere og aldrig mere spise kød! –  Jeg må tilstå, at det var en af årsagerne til at jeg blev veganer og det var også sådan jeg gjorde- jeg blev veganer fra den ene dag til den anden, men havde dog leget med tanken i nogle år. Det er ikke alle der kan gøre som jeg, ikke fordi at jeg er et lysende orakel, men mange har en familie eller en kæreste der skal tages hensyn til, så forvent ikke at gøre det “over night”.  Tag en dag af gangen – et skridt af gangen og mød de udfordringer du får med oprejst pande, for det er sjældent at man kan lave sådan et omskift i sit liv uden at der vil komme nogle udfordringer. 
Gør hvad der er rimeligt for dig. Måske er det et vegansk måltid en gang om ugen. Måske er det fire dage om ugen. Du behøver ikke gøre det helt perfekt fra starten, gør det i dit eget og familiens tempo, for de fleste er overgangen til at leve plantebaseret en proces og det vil det også være for din familie. 

En sidste ting jeg vil sige er, at alt kan lade sig gøre hvis man vil det nok.
Hvis du overvejer at blive veganer skal det være af de rigtige grunde og ikke fordi at “vegan is the new black”, men fordi du har en holdning til den verden vi lever i og hvordan vi behandler andre levende væsner, ellers kan det blive meget svært at “holde” det.
Man kan vel sige at der i bund og grund er tre grunde til, at man vælger at blive veganer og en af de grunde er altid hovedårsagen:

  1. Dyrevelfærd
  2. Miljø
  3. Helbred

Senere vil alle tre grunde unægtelig blive flettet ind i hinanden, og andre grunde vil komme til – man bliver mere opmærksom på den verden vi lever i og hvad vi mennesker udsætter den for, det følger ligesom bare med…..

Jeg håber jeg har inspireret dig til at springe ud i det, prøv dig frem og hvis du har spørgsmål eller en kommentar vil jeg blive glad for at høre fra dig.

2 Comments

  1. Tina

    maj 23, 2018 at 8:55 pm

    Hej Bettina
    Rigtig gode råd! Jeg tror faktisk jeg vil springe ud i at introducerer familien til veganske dage. Starter helt sikkert med pizza. Jeg vil prøve en af dine opskrifter hvad vil du anbefale?

    1. Bettina

      maj 24, 2018 at 7:38 pm

      Hej Tina.
      Jeg Ville nok starte med den pizza opskrift jeg kalder “Hjemmelavet Lækker Pizza – den er nok mest børnevenlig, men man kan jo putte det fyld på, som man syntes , jeg har bare lavet dem med det fyld jeg bedst kan lide.
      Super god idé at introducerer din familie til et par veganske dage om ugen, der findes rigtig meget inspiration både på nettet – her på min blog, men efterhånden kan man også købe en masse lækre veganske kogebøger – held og lykke med projektet.
      Tak for din kommentar.
      Med venlig hilsen Bettina

Leave a Reply