Grøn bønnemos – Nem, Lækker og Sund

Jeg smagte første gang denne lækre mos på mit arbejde, ikke nok med, at den er fyldt med  A vitaminer og fiber,  så smager den fantastisk og kan spises både varm og kold – den passer på et stykke rugbrød , som tilbehør til din aftensmad  eller som dip til dine gulerodsstave.  Den er meget hurtig og nem at tilberede og kan hurtigt blive en af familiens favoritter.

Du skal bruge:

  • 400 g grønne bønner
  • Revet skal fra en økologisk citron
  • 30 g hakket mandler
  • 2 spsk god olivenolie
  • Salt og peber til at smage til med

Fremgangsmåde:

  • Kog bønnerne i letsaltet vand i ca. 6- 7 min
  • Hak mandlerne i mindre stykker og steg dem på en stegepande til de får en lys brun farve , de skal ikke have særlig længe og får en brændt smag, hvis de ikke tages af varmen i tide – så hold godt øje med dem . Hæld dem op i en skål  når de er færdige, så de ikke får mere varme fra stegepanden
  • Si vandet fra bønnerne og blend dem sammen med olie
  • Riv citronskal i og tilsæt nødderne, rør rundt og smag til med salt og peber
  • Hvis du vil spice retten lidt op, kan du tilsætte lidt chili

Anret i en lille skål eller på et lille fad og bønnemosen er klar til servering.

 

 

Så nemt kan det gøres – og så godt kan det smage.

Jeg serverer den ofte til mine rugbrødssnacks når jeg får gæster, og den er altid populær – Få opskriften her.

Velbekomme!

Leave a Reply