Sommertid er bærtid

Jeg har desværre ikke min egen have hvor jeg kan dyrke mine egne bær (eller grøntsager), men det forhindre mig bestemt ikke i at spise dem – og det er i store mængder, jeg elsker simpelthen smagen af de søde bær der er modnet af solen.

Bær er en ren superfood og indeholder nogle af de kraftigste antioxidanter man kender, nemlig anthocyaniner.
Anthocyaniner som er de farvestoffer, der giver bær deres røde, blå og violette nuancer.

Udover de sunde antioxidanter er de fleste bær sprængfyldt med B-, C- og E-vitaminer, ligesom de er rige på kostfibre og mineraler som magnesium, kalium, fosfor og jern. Kalorieindholdet er lavt med ca. 50-100 kcal/100 g, så du kan roligt guffe løs af de sunde sager.

Ligesom med alt andet frugt og grønt er friske bær de sundeste. Vitaminer og anthocyaniner nedbrydes, når de opbevares, så bær fra fjerne verdensdele har ikke meget sundhed tilbage, når de endelig havner i køleboksen i supermarkedet. Derfor gælder det om at udnytte den danske sæson og plukke løs af de friske bær.

Der er ingen grænser for hvad du kan bruge bærrene til når du laver mad. Jeg fortrækker dog, at spise dem så nyplukket og friske som muligt.
Jeg kommer her med et par ideer til dig – måske det kan inspirerer dig til at  intrigerer bærrene lidt mere i din madlavning.

Brug dem i en salat
Spis dem til din morgenmad med müsli og soya yoghurt
Overrask familien med pandekager og server friske bær til
Lav en lækker smoothie
Verdens sundeste slikskål , eller tilsæt banan, æble og vindruer , og du har en lækker portion abemad
Dette er min absolut ynglings sommerkage, den smager helt fantastisk, og du kan få opskriften lige her.

Leave a Reply