Træning

Træning er en stor del af mit liv, og det har det næsten altid været. I de mindre klasser gik jeg til springgymnastik i den lille lokale gymnastikforening, og jeg var ikke særlig gammel, da min mor tog mig med til styrketræning i nok en af de første træningscentre i Ringsted. Akrobatik gik jeg også til i en periode, hold op hvor jeg blev smidig, jeg kunne både gå i spagat og i bro. Senere kom jeg på gymnastikefterskole i Sorø, det var virkelig en fantastik tid, udover en masse gymnastisk og sport lærte jeg så mange søde mennesker at kende.

I min familie har vi altid gået lange ture, hver søndag var vi ude og gå tur i skoven, og jeg må være ærlig og sige, at jeg hadede det, jeg synes det var helt forfærdeligt, men min mor insisterede, så min søster og jeg måtte bare følge med. I dag er jeg simpelthen så glad for at hun tvang os. I en tidlig alder lærte jeg, at bruge min krop, at have respekt for naturen og følge med i årstidens skifte. Som voksen kan jeg se den gave hun gav til os dengang, og da jeg selv blev mor var jeg ikke meget bedre, stakkels Sasha blev hevet med på den ene gåtur efter den anden, hvilket jeg faktisk tror hun er glad for i dag.

Da jeg var i trediverne tog jeg en fitnessinstruktøruddannelse og underviste derefter i aerobic og mave, balde lår. En enkelt Copenhagen Marathon er det også blevet til.

I dag træner jeg som jeg har lyst, dog starter jeg hver morgen med at mediterer i 5-10 min. og lave 20 min. pilates. Det ligger helt fast, og det tror jeg slet ikke jeg på nogen måde vil kunne undvære i mit liv, det er en fantastisk start på dagen, og kan kun anbefales.

Derudover træner jeg hvad jeg føler for, jeg laver styrketræning, TRX, romaskine, crosstrainer, går, cykler. løber eller laver blogilates (læs mere her)

Desværre fik jeg ødelagt mine knæ i 2016 da Christian og jeg var på Sri Lanka, vi skulle bestige det hellige bjerg Adams Peak. Der findes to ruter til toppen. Den ene rute er den turist venlige på “kun” 5.000 trin, og så er der pilgrimsruten som de lokale benytter, den skulle vi selvfølgelig også tage, der var 7.500 trin, det kunne mine knæ desværre ikke klare, så min løbetræning blev til min store fortrydelse indstillet. Efter en del genoptræning kom jeg endelig i gang med at løbe i år, men må tage det stille og roligt, jeg satser på, at jeg er hundrede procent klar til foråret hvor jeg har meldt mig til 10 km. Royal Run i anledning af Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag.

Jeg synes ikke, at træning skal være en sur pligt, det skal helst være sjovt, men derfor er det bestemt ikke hver dag jeg springer i træningstøjet og er fuldstændig oplagt, men jeg er af den overbevisning, at lidt træning er bedre end slet ikke at gøre noget, og jeg vil gerne pointere at jeg ikke træner for at blive yngre, men for at jeg forhåbentlig kan blive ældre uden alt for mange sygdomme og mén, plus at jeg får en enorm velvære af at være aktiv, jeg nyder at bruge og mærke min krop, og hvis jeg er lidt øm i musklerne “dagen efter” så er det bare endnu bedre. Det er mit drive, at passe på mig selv og have mulighed for at kunne nyde livet så længe som muligt.

Når man træner, så tror jeg, at kroppen har godt af lidt afveksling, den ene dag løber man, den anden dag laver man styrketræning, den tredje dag laver man blogilates. På den måde får man også lidt afveksling i sin træning. Det bliver hurtigt meget kedeligt, hvis man laver det samme igen og igen. Det vigtigt at spørge sig selv: “Hvad har jeg lyst til at træne i dag”? og her gælder det ikke at svare “ligge på sofaen og vrikke med højre storetå”!  For sjovt nok, så er vi mennesker nok indrettet på den måde, at vi er gode til at finde på undskyldninger for hvorfor vi ikke skal træne. Der ville nok være en hel del mere fornuft i at finde på undskyldninger for hvorfor vi skal træne – Blot en tanke…….

Det var lidt om mig og mit liv med træning, håber du blev inspireret.

God træning! :o)

Leave a Reply